Viva Brasil - Reisverslag uit Abraão, Brazilië van Nicole - WaarBenJij.nu Viva Brasil - Reisverslag uit Abraão, Brazilië van Nicole - WaarBenJij.nu

Viva Brasil

Blijf op de hoogte en volg Nicole

15 Juli 2015 | Brazilië, Abraão

Inmiddels zijn er alweer 2 weken verstreken en gaan we Brazilie bijna verruilen voor Colombia, waar we vriendin Teresa en een deel van haar Nederlandse en Colombiaanse familie gaan ontmoeten. Veel zin in! Maar eerst nog een terugblik.

Na Rio en Iguacu reisden we verder naar de Pantanal. In de Pantanal is de kans om dieren te zien veel groter dan in de Amazone, tenminste zo was ons verteld. Op onze eerste dag in de Pantanal viel dat nogal tegen en hadden we vooral interactie met dieren in de categorie ongewenst. Zo waren er de hordes muggen tijdens de wandeling, de kikkers die je tijdens nachtelijk wc bezoek besprongen (gegil tot gevolg > iedereen wakker) en zo'n paard wat niet vooruit te branden is. Hoewel het hier ontzettend tamme paarden betreft die elke dag hetzelfde rondje lopen, waren wij toch ongelofelijk trots toen Sebastiaan op zijn eigen paard de hele rit heeft volbracht. En het nog leuk vond ook.

De volgende dag, tijdens een safari met de boot en met een verbouwde truck, werd het gebrek aan dieren helemaal goedgemaakt. Ook op het terrein van onze pousade (=hotel) waren al veel dieren te zien. In totaal willekeurige volgorde de dieren die we gezien hebben: een gordeldier, veel vogels waaronder ara's en gieren, kaaimannen, nandoes, brulapen, vossen, hertjes, capibara's (waterzwijn), agouti, neusbeertjes en pekari's (die kwamen op onze chips af). Ook bleek Nicole een enorm talent voor (piranha) vissen te hebben, en dat zelfs in de regen. Al viel de hoeveelheid "vlees" aan deze beestjes bij het opeten wat tegen.

Na de Pantanal bezochten we snorkelparadijs Bonito. Na een uitvoerige snorkelinstructie in een zwembad werd ons duidelijk dat de meeste Brazilianen niet kunnen zwemmen. En snorkelen dus erg spannend vinden. Het leukste van de hele trip was eigenlijk het feit dat de twee Braziliaanse dames in ons groepje het zowat in hun broek deden toen hun mannen het water in moesten......en eigenlijk niet durfden.

In kleurrijk koloniaal kustplaatsje Paraty hadden we de unieke ervaring om in opnames voor de Italiaanse Peking Express tercht te komen. En zo kwam het dat we bij 30 graden gehesen in een oranje t-shirt (want team oranje natuurlijk) achter een praalwagen met een schaars geklede Braziliaanse aan dansten (en renden). Vooral Sander ging als de brandweer maar als jullie de foto zien snappen jullie misschien waarom......

Daarna hadden we gelukkig een paar dagen om bij te komen op Ilha (=eiland) Grande (spreek uit grandzje). Denk mooie stranden, palmbomen, jungle, snorkelen en je zit een heel eind in de goede richting. Ook gewoon een relaxte sfeer en ideaal om het Brazilie deel van onze reis af te sluiten. Viva Brasil!

Nog enkele totaal nutteloze wetenswaardigheden:
- een gemiddeld 2-persoonsbed in Brazilie is 1m31 breed. Dat is best knus.
- de voormalige president van Brazilie heeft als koosnaam Lula, wat ook inktvis betekent. Hij heeft trouwens een mooi optrekje op Ilha Grande.
- de wc bril is hier vaak gemaakt van een zacht rubberachtig materiaal. Als je erop gaat zitten, zakt de bril in en produceert het geluid van.......een scheet.
- Brazilianen buiten Rio of Sao Paulo spreken nauwelijks Engels. We kregen regelmatig de vraag of we Portugees spraken.....duh.....wat denk je zelf!? Maar met Spaans kwamen we dan toch ook een heel eind.

----------------------------------------------------------------

So far two weeks have passed and we are about to leave Brazil for Colombia where we will meet our friend Teresa and part of her Dutch and Colombian relatives. Very much looking forward to it! But first an overview of the past two weeks.

After Rio and Iguacu we travelled to the Pantanal. In the Pantanal chances of seeing wild life are much greater than in the Amazon, so we had been told. Our first day was disappointing in this respect and we mostly interacted with animals in the category undesirable. As such there were the many mosquitoes during our hike, frogs that jumped on you during nightly restroom visits (which led to screaming > everyone awake) and a horse that did not want to put one foot in front of the other. Even though these horses walk the same route each and every day we were still very proud parents when Sebastiaan rode his own horse the entire trip. And actually seemed to be enjoying himself.

The next day, during a safari by boat and remodelled truck, the lack of wild life of the previous day was quickly forgotten. We also saw a lot of animals just walking around the grounds of our pousada (=hotel). A summary of the animals we saw in random order: an armadillo, loads of bird including macaws and vultures, caiman, howler monkeys, foxes, dear, capibara's, rheas, agoutis, coatis and peccaries. Nicole also appeared to be a natural at (piranha) fishing, even in the rain. Although while eating these fish for lunch we discovered there is very little "meat" on them.

After the Pantanal we continued to snorkelparadise Bonito. After an extensive snorkeling instruction in a pool it became clear to us that many Brazilians cannot swim. And therefore find snorkeling quite scary. The most entertaining part of the trip was when two women almost peed in their pants because their husbands were too afraid to go in the water.

In colorful colonial coastal town Paraty we had the unique experience to be part of recordings of the Italian Peking Express (comparable to The Amazing Race in the US). That's why with 30 degrees Celsius (around 86 degrees Fahrenheit) we ended up dressed in an orange t-shirt (team orange - what else) dancing (running) after a cart with a scarcely dressed (carnaval style) Brazilian lady. Sander was dancing like I have never seen before. If you take a look at the picture maybe you understand why.....

Then we fortunately still had a few days to revive on Ilha (island) Grande (pronounce grandzj). Think beautiful beaches, palm trees, jungle, more snorkeling and you get the picture. Also just a very nice and relaxed atmosphere to end the Brazilian leg of our trip. Viva Brasil!

Some utterly useless bits of information for your entertainment:
- the average double bed in Brazil measures 1m31 in width. Pretty cosy.
- the nickname of the previous president of Brazil is Lula, which also means squid. He owns a nice cottage on Ilha Grande.
- the toilet seats here seem to be made of some sort of soft rubber material. Once you sit on them they deflate and make the sound of a .......fart.
- Brazilians outside of Rio or Sao Paulo hardly speak any English. We were often asked if we spoke Portugese........uhm no.....what did you think!?

• 15 Juli 2015 - 08:53

Monique:

Wat een mooi verhaal en wat een prachtige foto´s weer!!! Machtig die dieren zo dichtbij te zien! Sebastiaan geniet duidelijk mee, wat een ervaring voor dat mannetje. Geniet maar lekker verder jullie en zo kan ik ook meegenieten ;-)

• 15 Juli 2015 - 11:08

Jos:

Jullie vermaken het allemaal geweldig heb ik de indruk en ga zo door
    dan ben je op de goede weg. Veel plezier en geniet. Jos.

• 16 Juli 2015 - 08:50

Marjolijn:

WoW! Klinkt zo gaaf allemaal... Leuk dat jullie Teresa al snel zien nu ... Veel plezier tot t volgende verslagje.

• 18 Juli 2015 - 10:16

Cool. Piranha vissen. En er ook nog talent voor hebben ook. Jaloers! Al weet ik nog niet helemaal zeker wat je allemaal met dit talent kan. Als ik agressieve vissen in m'n aquarium moet vangen weet ik je in ieder geval te vinden Nicole ... 8-)

• 20 Juli 2015 - 16:28

Tante Miek:

Lieve Nicole en Sander ik geniet van de reisbeschrijving en de foto's. Ik heb 'n nieuw e-mailadres en ik hoop dat ik je berichten blijf ontvangen.
    Het ga jullie goed, veel liefs,
    Tante Miek

• 21 Juli 2015 - 16:20

David :

Sounds amazing! Wish I could be traveling like that again!

• 10 Augustus 2015 - 22:09

Helen:

Waar kunnen we die Italiaanse Peking Express terugzien??! Ik lach me een kriek XD